ЧАУШ |
Произход
Произхожда от Турция, откъдето е разпространен в България, Гърция, Румъния, Алжир и други страни
Разпространение
В миналото е бил много разпространен почти във всички райони на страната. Сега се отглежда в личните стопанства и в станциите по лозарство.
Ботаническо описание
Лист – много голям, по-дълъг отколкото широк, петделен, понякога седемделен, дълбоко нарязан, дебел, мрежесто до едро мехуресто набръчкан. Отгоре има слаб паяжовиден мъх, а отдолу е силно мъхнато-четинест. Горните странични врязове са много дълбоки, затворени, с големи триъгълни отвори, със закръглено дъно, понякога в основата с голям зъб. Долните врязове са дълбоки, отворени, лировидни, понякога са затворени с големи триъгълни отвори и закръглено дъно. Опашният вряз е дълбок, затворен, с тесен елиптичен отвор.
Цвят – функционално женски. За правилното опрашване и оплождане е необходим прашец от други сортове (опрашители).
Грозд – средно голям (18,3/12,1 cm), полусбит до сбит, коничен, понякога крилат с едно крило. Средната маса на грозда е 250-300 g. Едрината на грозда зависи много от степента на оплождане.
Зърно – едро (23,0/20,6 mm), овално или яйцевидно, прикрепено с тъпата страна към дръжчицата. Консистенцията е месеста, с приятен и нежен вкус, със специфичен ванилов аромат. Кожицата е дебела, крехка, жълто-зелена, по огряваната страна с ръждиви петна. Средната маса на едно зърно е 4,50-5,00 g.
Агробиологична характеристика
Чауш е ранозреещ бял десертен сорт. Гроздето му узрява през втората половина на август.. Лозите му са силно растящи с добра родовитост. Добивите зависят много от оплождането. Сортът Чауш е подходящ за асмовидно отглеждане. Подходящи сортове-опрашители за него са Мискет хамбургски, Димят и др. Лозите се нападат от гъбни болести и неприятели и са чувствителни на ниски зимни температури. Най-подходяща за сорта е подложката Шасла х Берландиери 41 Б.
Технологична характеристика
Гроздето на сорт Чауш натрупва достатъчно захари (14-17,6 %) при умерено съдържание на титруема киселинност (4,2-5,7 g/dm3). Не понася дълъг транспорт.